De ce “se îmbracă” executivii de top din business-ul romanesc?

În 10 ani în care am îmbrăcat cei mai importanți executivi din business-ul românesc ne-am preocupat de imaginea lor, însă am investit și timp și energie în a înțelege de ce poartă aceștia ținute de business formale, de ce țin la costum și la cravată și de ce alocă bugete considerabile imaginii lor. Cele mai frecvente 10 motive au fost:
 

1. Pentru Investiții – Mindsetul

Modul în care te îmbraci te pune într-un mindset de putere și control, întrucât un costum bun, frumos, croit impecabil pentru corpul tău devine o extensie a ta. Eul nostru puternic devine și mai capabil în mindsetul potrivit, iar mindsetul se încarcă și din confirmări externe, intrând într-un cerc vicios, în care dacă și noi și cei din jur vedem o imagine de impact a noastră, mindsetul o va replica.

2. Pentru Banking – Încrederea

O imagine impecabilă reușește în același timp să ne ajute să avem încredere în noi, dar și să evidențieze dacă deja avem încredere în noi. Încrederea de sine are un impact determinant asupra atitudinii noastre: suntem convingători și vom proiecta acest lucru și asupra celor din jurul nostru sau nu? Cu atitudinea corectă și încredere în ceea ce facem, putem să câștigăm încrederea clienților noștri, întrucât doar o persoană care are încredere în ea poate să o câștige pe a celor din jur.

3. Pentru Advertising și Publicitate – Comunicarea

Multiple studii au demonstrat că nu comunicam doar verbal, ci, de cele mai multe ori, comunicăm mai mult prin limbajul corpului. Din momentul în care cineva pășește într-o încăpere ne formăm o primă impresie, pe care cu greu ne-o mai schimbăm. Ca o limbă străină, un costum business le poate transmite celor din jur că purtătorul aparține sau nu decorului, și evidențiază anumite trăsături ale acestuia pe care – în special – doamnele le vor studia de la depărtare.

4. Pentru Construcții și Dezvoltare – Proiecția

 

Ca și cei mai mulți executivi din mediul de business, noi nu suntem profesioniști independenți, suntem reprezentanți ai companiilor noastre, extensii ale imaginii lor, proiectând prin eleganța noastră (sau lipsa ei) și asupra modului în care este percepută compania noastră. O sută de gesturi corecte nu pot șterge o impresie greșită la formarea căreia putem să contribuim prin lipsa de atenție sau preocupare față de imaginea noastra. Un executiv de top este "farul" de pe țărmul companiei sale. La el se uită și piața și clienții și staff-ul sau pentru a primi ghidajul spre bunurile și serviciile acelei companii.

5. Pentru Industrie și Sănătate – Ritualul

Ritualul de îmbrăcare pentru o zi de lucru este ca ritualul de a ne face patul sau de a ne bărbieri dimineața: ne pregătește pentru o nouă zi și ne ajută să ne structurăm, să ne conturăm un program bine determinat pentru ziua care urmează. Cum un protocol de lucru bine pus la punct elimină orice surpriză neplacută dintr-un proces și asigură un standard înalt al calității produsului și serviciului, la fel și un ritual de îngrijire al imaginii personale va elimina surprizele neplăcute și va crește șansa de succes în interacțiunea umană.

6. Pentru Finanțe – Detaliile


Succesul nu este întâmplător și nu se găsește peste tot. Caracteristicile unui businessman de succes sunt o sumă complexă și de obicei mixtă: perseverență, determinare, pasiune, inteligență și atenție la detalii. Imaginea personală care oglindește în mediul de business cele susmenționate, demonstrează și subliniază mai bine decât orice altceva atenția la detalii, pasiunea pentru frumos, perseverența în a fi mereu impecabil, determinarea în ceea ce urmărim. Acestea sunt asigurări pe care clienții și partenerii de afaceri vor să le primească: faptul că aceeași preocupare o vom arăta și față de problemele lor.

 

 

7. Pentru Retail – Autoritatea


Imaginea bărbatului de business îmbrăcat la patru ace, în costum, cu cravată, poate și batistă de buzunar, este iconică pentru o personalitate puternică, autoritară, sigură pe sine, care știe ce face, de ce face și cum să obțină rezultate. O dungă albă a cămășii care iese exact un centimetru de sub mâneca sacoului și a batistei de buzunar president-fold care se zărește la pieptul unui costum sobru sunt ca o linie roșie care subliniază integritatea purtătorului.

8. Pentru Servicii – Respectul


Se spune că respectul să câștigă, el nu se poate cumpăra și nici nu se poate solicita. Însă, pentru a câștiga respectul celor din jur, este important ca și ei să se simtă respectați, să simtă că primesc tratamentul care li se cuvine. Este o formă de respect să ne purtăm corespunzător mediului în care suntem. O imagine personală atent îngrijită cu note formale câștigă respectul celor cu care interacționăm, dând un aer de senioritate și maturitate în business, la fel cum un smoking le demonstrează gazdelor că am respectat dress code-ul black tie. Respectul extins se va întoarce înzecit.

 

 

9. Pentru Educație și R&D – Haina nu îl face pe om


Cum și cel mai frumos tablou are nevoie de o ramă pe măsura capodoperei, așa și imaginea noastră personală are nevoie de o ținută corespunzătoare care sa ne pună în valoare. Este clar că haina nu îl face pe om! Individul este suma trărilor, emoțiilor, sentimentelor și realizărilor sale. Haina nu îl poate face pe om, la fel cum nici mașina nu îl face pe om. Însă haina corectă, ca și mașina corectă și manierele corecte, spun o poveste frumoasă despre cel pe care îl imbracă.

 

 

10. Pentru Agricultură și FMCG – Cea mai bună versiune


O ținută formală impresionantă, îngrijită și studiată va îmbrăca întotdeauna cea mai bună versiune a noastră, întrucât modul în care ne îmbrăcăm ne ascute percepția și ne schimbă modul în care gândim și în care ne raportăm la cei din jur și la noi înșine. Imaginea noastră personală poate fi o ușă spre o lume în care vrem sau în care nu vrem să ajungem. Modul în care ne “împachetăm” poate fi pentru o versiune oarecare a noastră sau pentru cea mai bună versiune a noastră.

 

 

11. De ce se îmbracă avocații la 4 ace?

Întreaga motivație și efectul obținut, într-un articol separat - ÎN CURÂND pe SARTO Blog

25.01.2021