Harvey Specter – Imaginea Câștigătorului

Harvey Specter, personajul din SUITS, este sinonimul autorității și eficienței în business, făcându-se ascultat de când pășește într-o încăpere. Imaginea sa studiată este compusă dintr-un set clar determinat de atribute: încredere, determinare, siguranță de sine și convingerea scopului pe care îl urmărește.

Un studiu din 2014 (Journal of Experimental Psychology) a demonstrat că modul în care ne îmbrăcăm ne influențează încrederea de sine și rezultatele în mediul de afaceri. Cercetarea a descoperit că bărbații care poartă haine informale sau casual au niveluri mai scăzute de testosteron decât cei ce poartă în mod frecvent costume în mediul de business, atrag mai puține rezultate, încheie deal-uri mai slabe și sunt mai neprofitabili.

Printre primele lucruri prin care Harvey se impune remarcăm atitudinea plină de încredere, îmbrăcată pe comandă, întotdeauna la costum în două sau trei piese, cămașa și cravata, ținuta pe care o folosește ca pe un izvor de autoritate și siguranță de sine.

Pentru Harvey Specter costumele sunt armura de super-erou ce îi conferă putere, evidențiind ce poate face croitoria de lux pentru un bărbat. Întrebat de tânărul Mike de ce contează cât costă un costum, ne spune că „oamenii răspund la modul în care ne îmbrăcăm, așa că fie că ne place sau nu, asta trebuie să facem”, un memento pentru cât de important este modul în care suntem percepuți. Însă efectul Harvey Specter se poate obține, prin doar câteva repere de bază:

Costumul

Harvey alege costume din lână, în culori închise (gri, bleumarin, negru), de obicei în 3 piese, sacou, pantaloni și vestă, realizate din aceași țesătură. Astfel etalează un grad înalt de formalitate și atenție acordată detaliilor, spre deosebire de ce ar comunica un costum din două piese sau o vestă în contrast. Când vrea să facă impresie, țesăturile devin deosebite, au micro-structuri, dungi, dungi fine ascunse în adancimea țesăturii ce pot fi evidențiate doar de lumina naturală sau teme Solaro (solaro se numesc țesăturile care în lumina soarelui își schimbă nunațele de culoare).

Totuși, nu culoarea sau stofa sunt cele care îl fac să arate impecabil; se găsesc costume din țesături deosebite, însă croite prost. La Harvey modul în care este îmbrăcat de costumele sale frapează privitorul. Ca orice corp, și acesta are imperfecțiunile sale, pe care prin intermediul croitoriei bespoke sau made-to-measure Harvey îl îmbracă impecabil. Construit exact după proporțiile sale, costumul pe comandă îl pune în valoare și îi conferă senioritate. Pentru Harvey, cele mai bune sunt costumele Brioni, ce costă aproximativ 12.000 $ pe comandă.

însă dincolo de manufactura și țesătura deosebită a costumului, Harvey are un stil personal studiat. Poartă revere șpiț, care îi accentuează lățimea umerilor și îl fac să pară mai impunător, alege culori sobre care îi apreciază vârsta în relație cu cei din jur, folosește cravata în toate tinutele de afaceri, ceea ce îi dă un plus de seriozitate, personalizările costumului sunt toate armonioase, nu exuberante.

Cămășile

Cămășile cu guler înalt și larg, croite întotdeauna perfect, la fel ca și costumele sunt simple dar elegante, cautând să nu iasă în evidență. În rarele ocazii în care Harvey e fără sacou, cămașa îmbracă și respectă forma corpului, fără să țipe pe el de cambrare. Poate una dintre cele mai mari greșeli întalnite în imaginea de business sunt cămășile strâmte pe corpurile bărbaților. După cum ne demonstrează și Harvey, cămașa trebuie să ne dea voie să fim naturali, să ne mișcăm, să ne asigure confortul pentru 10-12 ore de purtare și nu pentru cum arată în oglindă. În același timp, în cămașă nu trebuie să poți face mișcări de arte marțiale sau acrobații. Cămașa lui Harvey este corectă întrucât îmbracă un corp în poziția normală, de repaos.

Predilecția pentru manșete închise cu butoni denotă rafinament și un stil matur, care îl deosebește drastic de stilul jovial al lui Mike, care poartă cămașa cu mânecile suflecate. Țesăturile sunt calme, uneori cu structură sau micro-structură, însă caută să nu domine estetic, ci să complimenteze imaginea.

Cravatele

“Ia cravata asta mică din fața mea și treci la muncă”, este o frază care înglobează atitudinea sa la adresa cravatelor – nelipsite, de altfel din ținutele sale. Întotdeauna din mătase, cravatele sale legate cu nod Windsor dublu și fald central nu sunt niciodată subțiri. Cravata mereu lata si înnodată voluminos, îl ajută să accentueze dimensiunea lui fizică la nivelul torsoului, împreună cu reverul șpiț făcându-l să pară și mai lat în umeri. Totuși, culorile neutre și print-ul subtil sau inexistent al cravatelor compensează lățimea lor.

Stilul debordant de încredere al lui Harvey, este specific business-ului la nivel înalt. Comparativ, în ultimii ani ne-am pierdut în paradigma T-shirt-ului lui Zuckerberg și am ajuns să credem că succesul se îmbracă sport, ignorând cum și Zuckerberg s-a prezentat la audieri în fața Congresului SUA într-un costum tip Harvey. Dacă vrei să fii luat în serios, trebuie să te iei tu primul în serios, din toate punctele de vedere.

Un alt studiu, publicat în 2012 (The Journal of Experimental Social Psychology) a demonstrat cum modul în care ne îmbrăcăm ne influențează modul în care gândim și modul în care ne percepem. Cum o ținută business influențează percepția celor din jur asupra noastră nu mai este de mult un secret, revelația rezidă în cum ne schimbă și nouă percepția asupra noastră, cum ne ascute capacitățile – întrucât ne așeaz- într-o nouă paradigmă, ne ajută să vedem lumea prin alți ochi și ne pune în mindsetul câștigător. Costumul de business scoate în evidență cea mai bună versiune a omului de business și îi dă acestuia încrederea de sine de care are nevoie pentru a performa.

Te inspiră abordarea bărbaților care se impun prin imaginea pe care o afișează și prin atitudine?

Află cât costă şi care sunt secretele imaginii lui James Bond

04.12.2020